Een elektrische fietser blijft een zwakke weggebruiker

Een man op een speed pedelec werd aangereden door een auto. De verzekeraar vond dat hij geclassificeerd kon worden als bestuurder van een “motorrijtuig” zodat een schadevergoeding als zwakke weggebruiker niet mogelijk was.

Een elektrische fietser blijft een zwakke weggebruiker

Deze vraag, of een elektrische fietser beschermd wordt door de wet als zwakke weggebruiker, heeft verschillende instanties beziggehouden. 

De redenering van de verzekeraar was dat een elektrische fiets mechanisch wordt aangedreven, net zoals motorfietsen, auto’s en vrachtwagens. 

Het Hof van Cassatie heeft er een prejudiciële vraag over gesteld aan het Hof van Justitie van de EU. 

Dat oordeelde dat de kwestie van mechanische aandrijving niet relevant is. 

Het doel van de wet is de bescherming tegen de schade die auto’s en dergelijke kunnen berokkenen bij zwakke weggebruikers. De schade die een elektrische fiets aan 20km/u kan veroorzaken aan iemand, is niet te vergelijken met de gevolgen van een ongeval met auto’s en vrachtwagens. 

Elektrische fietsers moeten nog steeds beschermd worden tegen ongelukken met auto’s zoals deze in het geval van de man, die in 2017 overleed aan zijn verwondingen.  

De automatische schadevergoeding zal nu eindelijk kunnen vrijkomen.