Het verdienmodel van Facebook veroordeeld

Wie Facebook gebruikt, stemt ermee in om haar of zijn gegevens te laten verwerken door het bedrijf Meta Platforms. Ook gegevens die niks te maken hebben met het sociaal netwerk. Daar was de Duitse mededingingsautoriteit het niet mee eens.

Het verdienmodel van Facebook veroordeeld

In Duitsland werd een onderzoek ingesteld naar de machtspositie van de onderneming Meta Platforms, beheerder van Facebook, Instagram, WhatsApp... 

Het stelde vast dat Meta zelfs gegevens verzamelde van bezoeken aan andere websites en apps, die het koppelde aan het Facebookaccount van de gebruikers. Zo kregen zij gepersonaliseerde reclame te zien, die op hun beurt inkomsten genereren. 

Iedereen die Facebook gebruikt, moet de algemene voorwaarden aanvaarden. De uitgebreide gegevensverwerking van “off-Facebookgegevens” maakt daar een deel van uit. 

De vraag is natuurlijk of gebruikers effectief toestemming geven voor de exploitatie van al hun gegevens. Volgens het Hof van Justitie kan de machtspositie van het bedrijf doen twijfelen of dat wel het geval is. 

Soms is de gegevensverwerking zonder toestemming gerechtvaardigd. Bijvoorbeeld wanneer deze absoluut noodzakelijk is om Facebook te kunnen gebruiken. 

Dat is echter niet het geval voor het personaliseren van reclame. De financiering van het platform is geen rechtvaardigingsgrond om al deze gegevens, waaronder gevoelige informatie zoals politieke opvattingen en seksuele geaardheid, zomaar te verzamelen en verwerken.